Jak uniknąć pułapek związanych z audytem

Udostępnij:

CPA i ogólnie księgowi powinni być świadomi najlepszych praktyk audytorskich w czasie pandemii, aby uniknąć typowych pułapek, takich jak brak komunikacji, niemożność przeprowadzenia audytu osobiście oraz zmiany w przepisach podatkowych.

Zwiększona niepewność

Pandemia spowodowała wzrost niepewności finansowej na całym świecie. W związku z tym biegli rewidenci i inni specjaliści od rachunkowości mogą być zmuszeni w większym stopniu polegać na szacunkach księgowych. CPA Journal przypomina biegłym rewidentom, aby stosując szacunki, wykazywali się "znacznym profesjonalnym sceptycyzmem i czujnością" oraz zwracali uwagę na wszelkie błędy kierownictwa, zamierzone lub nie.

W lipcu 2020 r. Rada Standardów Rewizji Finansowej (ASB) Stowarzyszenia Międzynarodowych Zawodowych Biegłych Rewidentów (AICPA) wydała dwa nowe oświadczenia w sprawie standardów rewizji finansowej, SAS nr 142 i SAS nr 143, koncentrujące się na dowodach badania i szacunkach księgowych. Pierwsze z nich dotyczy dowodów badania oraz zmieniającego się charakteru działalności gospodarczej, w tym zwiększonego wykorzystania nowych technologii zarówno przez podmioty sporządzające sprawozdania finansowe, jak i biegłych rewidentów. Według AICPA, SAS nr 143, który koncentruje się na szacunkach księgowych i związanych z nimi ujawnieniach, pomoże biegłym rewidentom "odpowiednio podejść do coraz bardziej złożonych scenariuszy, które wynikają z nowych standardów rachunkowości obejmujących szacunki".

Ta rada sugerowałaby, że spotkania z klientami w cztery oczy są ważniejsze niż kiedykolwiek; jednakże spotkania osobiste pozostają wyzwaniem ze względu na ograniczenia związane z COVID-19. Jako księgowy jesteś zapewne w pełni świadomy tego, jak te ograniczenia wpływają negatywnie na przeprowadzane przez Ciebie audyty i inne oferty. Ankieta przeprowadzona wśród CPA pracujących w Grecji od czerwca do sierpnia 2020 r. wykazała, że większość z nich uznała, że komunikacja z klientami uległa pogorszeniu w wyniku pandemii, a przeprowadzanie audytów wymagało większych zasobów, chociaż stwierdzili oni, że większość klientów odpowiednio dostosowała się do zmian wprowadzonych w wyniku COVID-19.

Audyty zdalne

Praca zdalna wpłynęła negatywnie nie tylko na komunikację z klientem w audycie. Dla CPA, którzy podróżują do magazynów i zakładów, aby przeprowadzać kontrole osobiście, dystans społeczny i praca w domu wyeliminowały możliwość przebywania w tym samym pomieszczeniu, co jest kluczowym aspektem audytu.

Zapisz się na

nasz BEZPŁATNY biuletyn e-mailowyNie

przegap naszych najlepszych treści.Wpisz adres e-mail *Wpiszadres e-mailZapisz się

Według Wall Street Journal, wysiłki audytorów w zakresie "liczenia zapasów, oceny zmian w kontrolach wewnętrznych i śledzenia dowodów potrzebnych do zatwierdzenia sprawozdań finansowych firm" zostały utrudnione przez pracowników korporacji pracujących zdalnie. Lista potencjalnych pułapek jest długa, według WSJ, i obejmuje "kontrole wewnętrzne, wyceny, takie jak wartość firmy i oceny kontynuacji działalności".

W kwietniu 2020 r., kiedy pandemia po raz pierwszy rozprzestrzeniała się na świecie, Rada Nadzoru nad Rachunkowością Spółek Publicznych (Public Company Accounting Oversight Board), która nadzoruje badania spółek publicznych, zwróciła uwagę na potencjalne przeszkody i przypomniała biegłym rewidentom o ich obowiązkach zawodowych. PCAOB zaleciła, aby biegli rewidenci dołożyli szczególnych starań, aby ich opinie na temat sprawozdań finansowych i kontroli wewnętrznej nad sprawozdawczością finansową były poparte "wystarczającymi, odpowiednimi dowodami".

W oczekiwaniu na wyzwania, takie jak ograniczenia czasowe oraz uzyskiwanie i ocena dowodów badania, PCAOB zasugerowała, aby biegli rewidenci rozważyli następujące kwestie przy modyfikacji lub projektowaniu procedur badania: zwiększone kierowanie i nadzór nad mniej doświadczonymi członkami zespołu, zwiększone zaangażowanie starszych członków, którzy mają doświadczenie w pracy ze złożonymi zagadnieniami, oraz zwiększone zaangażowanie specjalistów posiadających wiedzę z danego obszaru tematycznego. Firma może również chcieć zmodyfikować swoje zasady i procedury związane z kontrolą jakości, aby zapewnić rzetelne osądy i wnioski.

Zmiany w ustawie CARES

Przy tak dużej niepewności, specjaliści ds. rachunkowości i finansów muszą być zaznajomieni z ustawą o pomocy, pomocy i bezpieczeństwie ekonomicznym w związku z koronawirusem (Coronavirus Aid, Relief and Economic Security - CARES) oraz z tym, jak może ona wpłynąć na wycenę przedsiębiorstw. Ustawa CARES, podpisana w marcu 2020 r., została opracowana w celu powstrzymania skutków spowolnienia gospodarczego spowodowanego koronawirusem. Aby pomóc CPA i innym specjalistom ds. rachunkowości zrozumieć, jak dostosować wyceny przedsiębiorstw w następstwie ustawy CARES, Amerykański Instytut CPA opublikował listę najczęściej zadawanych pytań.

Według AICPA, kluczowe przepisy mające wpływ na wyceny przedsiębiorstw obejmują przepisy dotyczące podatku od działalności gospodarczej, Program Ochrony Płacy (Paycheck Protection Program - PPP), Kredyty na wypadek Katastrofy Gospodarczej (Economic Injury Disaster Loans - EIDLs), Dotacje na wypadek Katastrofy Gospodarczej (Emergency Economic Injury Grants - EEIGs) oraz Program Pomocy Zadłużonym Małym Firmom (Small Business Debt Relief Program - SBDRP). Ważne jest, aby analityk zajmujący się wyceną wziął pod uwagę "znany lub możliwy do poznania" aspekt tych przepisów. Ponieważ ustalenie, co było wiadomo o koronawirusie w konkretnym dniu, może okazać się trudne, analityk wyceny będzie prawdopodobnie musiał stworzyć dwie kategorie. Te dwa segmenty, według AICPA, można podzielić na "[wirus] istnienie i datę, kiedy wpłynął na gospodarkę Stanów Zjednoczonych", a analityk wyceny będzie musiał rozważyć dwie różne daty, które każda z nich reprezentuje.

Nowe możliwości

Pomimo wszystkich wyzwań związanych z wirusem COVID-19, stworzył on dla audytorów możliwość zastanowienia się nad tym, jak zachować aktualność w świecie, który w coraz większym stopniu polega na technologii. Według Instytutu Audytorów Wewnętrznych (IIA), biegli rewidenci i inni specjaliści z dziedziny rachunkowości powinni wykorzystać kryzys "jako okazję do zmiany własnego sposobu myślenia, przyjęcia innych sposobów pracy i włączenia tych działań w działania swoich funkcji i organizacji w przyszłości". Na przykład, ponieważ pandemia stwarza potrzebę wprowadzenia nowych procesów, biegli rewidenci mogą być bardziej proaktywni w identyfikowaniu zagrożeń i świadczeniu usług doradczych. Według IIA, jest to również okazja dla audytorów do wykorzystania technologii w celu uzyskania pewności co do "nowych ryzyk i nowych planów ich ograniczania".