Nasz system nakłada 20-procentowy podatek od zakumulowanego dochodu podlegającego opodatkowaniu przez korporację, która "korzysta" z możliwości uniknięcia opodatkowania udziałowców, pozwalając na akumulację zysków i zysków zamiast ich wypłaty. (Zob. Sec. 531, 532 535). Ryzyko poniesienia takiego podatku jest zwykle związane ze spółką ściśle kontrolowaną, ale nawet spółka publiczna nie jest z niego zwolniona. Podatek dotyczy każdej spółki, każdej spółki typu C, zagranicznej lub krajowej, z nielicznymi wyjątkami (Regs. 1.532-1(a)(1).
Kiedy podatek jest pobierany, punktem wyjścia do obliczeń jest bieżący dochód do opodatkowania (sekcja 535). Tak więc, pomimo użycia słowa "skumulowany" w opisie podatku, nacisk kładzie się na dochód do opodatkowania za dany rok. Na wysokość tego podatku mogą mieć również wpływ wybory dotyczące podatku dochodowego.
W centrum uwagi znajduje się dochód do opodatkowania, choć istnieją korekty dotyczące odliczeń z tytułu darowizn na cele charytatywne, strat operacyjnych netto, odliczeń z tytułu otrzymanych dywidend oraz zysków i strat kapitałowych. Jak w przypadku praktycznie każdego podatku, istnieją różne szczegóły dotyczące odliczeń. Dopuszczalna jest też, zazwyczaj, minimalna kumulacja zarobków w wysokości 250 000 USD.
W propozycjach IRS dotyczących tego podatku głównym przedmiotem zainteresowania jest zazwyczaj ulga z tytułu zakumulowanych zysków, która w przypadku spółek innych niż zwykłe spółki holdingowe lub inwestycyjne zależy przede wszystkim od "uzasadnionych potrzeb przedsiębiorstwa" (sekcja 535(c')(1)). Podatek od zgromadzonych zysków nie ma zastosowania do zysków zatrzymanych w zakładzie w celu zaspokojenia uzasadnionych potrzeb zakładu.
Kluczowy termin "uzasadnione potrzeby przedsiębiorstwa" jest tak subiektywny, że sam podatek jest de facto nakładany przez IRS. Podatek ten jest pobierany i nakładany przez IRS, podczas gdy podatek od osobistych spółek holdingowych jest w zasadzie mechaniczny. Podatek PHC jest nakładany samodzielnie. Kiedy podatek PHC ma zastosowanie, następuje zwolnienie z podatku od zakumulowanych zysków (sekcja 532(a), (b)(1)).
Biorąc pod uwagę część obliczenia podatku dotyczącą "uzasadnionych potrzeb przedsiębiorstwa", jeśli posadzisz dziesięciu ludzi przy stole, aby obliczyć wysokość podatku, prawdopodobnie otrzymasz dziesięć różnych odpowiedzi. Możesz uzyskać więcej niż 10 odpowiedzi, jeśli poprosisz te 10 osób o obliczenie podatku w ciągu dwóch dni. Ciężar dowodu, że nagromadzone środki przekraczają rozsądne potrzeby przedsiębiorstw, może spoczywać na IRS (sekcja 534, Reg. 1.534-2; zob. też sekcje 532, 533, 535, 537).
Dlaczego podatek ten może stać się przedmiotem większej uwagi
W połowie 2021 roku dyskusje polityczne koncentrują się na zwiększeniu wpływów podatkowych, zwłaszcza od osób zamożnych. Szczegóły obejmują:
- podniesienie stawek podatku dochodowego
- znaczny wzrost opodatkowania dużych zysków kapitałowych
- zniesienie zwolnienia z podatku w przypadku niektórych transakcji wymiany nieruchomości
- ograniczenie dostępu do odliczenia 20% dochodu z działalności gospodarczej dla osób zamożnych
- znaczne podwyżki podatków na ubezpieczenie społeczne
- ograniczenie dostępu do odliczeń od dochodu (itemized deductions)
- mniej korzystne traktowanie funduszy 401(k) i IRA dla osób zamożnych
- ograniczony dostęp do stosowanego od dawna odliczania od podstawy opodatkowania wartości majątku w chwili śmierci
- znaczny wzrost podatku od darowizn, spadków i transferów pokoleniowych.
Obecna administracja zatrudnia również coraz więcej audytorów IRS. Najczęściej pojawiającym się tematem jest zapotrzebowanie administracji na 80 miliardów dolarów dofinansowania dla IRS, co ma się przełożyć na 700 miliardów dolarów zwiększonych wpływów podatkowych w ciągu 10 lat.
Podwyżki podatków koncentrują się głównie na zamożnych i korporacjach typu C. Większe opodatkowanie zamożnych udziałowców może spowodować presję na korporacje, aby nie wypłacały dywidend, co samo w sobie może zwiększyć zainteresowanie IRS podatkiem od skumulowanych zysków.
Zgodnie z obowiązującym prawem, podatek od dywidend może wynosić nawet 20%. Według doniesień, propozycje Bidena mogą zwiększyć podatek od dywidend dla osób zamożnych do 39,6% w porównaniu z obecnymi 20%. Do tego dochodzi 3,8-procentowy podatek od wyższych dochodów z inwestycji (Sec. 1441).
Mogą również zaistnieć dodatkowe okoliczności, które sugerują zatrzymanie dochodu w korporacji typu C zamiast wypłacania dywidendy, co jest czynnikiem, który może sugerować kontrolerowi IRS podatek od skumulowanych zysków.
Co sugeruje planowanie zgodnie z sekcją 531?
Czy autor wie, że IRS będzie coraz częściej atakował korporacje typu C, kładąc nacisk na podatek od zakumulowanych zysków? Nie. Czy w tej sytuacji osoby zajmujące się planowaniem podatkowym powinny rozważyć przynajmniej podstawowe planowanie w odniesieniu do podatku 531? Tak. Poniżej przedstawiamy kilka sugestii, które powinni rozważyć zarówno planiści podatkowi, jak i właściciele/dyrektorzy firm.
Minimalny kredyt na zakumulowane zyski pozwala na odliczenie 250 000 USD od zakumulowanych zysków i zysków na koniec poprzedniego roku. Kwota ta jest zmniejszona do $150,000 w przypadku korporacji, której podstawową działalnością jest świadczenie usług w dziedzinie zdrowia, prawa, inżynierii, architektury, nauk aktuarialnych, sztuk scenicznych lub konsultingu (Sec. 535(c)(2).
Czy księgi i rejestry są wystarczająco dokładne, jeśli chodzi o pomiar skumulowanych zysków i zysków? Czy ulga z tytułu zakumulowanych zysków nie jest tak duża, jak można by oczekiwać, biorąc pod uwagę, że ulga ta jest rozdzielana pomiędzy kontrolowane przedsiębiorstwa? (ust. 535(c')(5).
Jak już wspomniano, podatek od zakumulowanych zysków zależy od dochodu podlegającego opodatkowaniu, z uwzględnieniem korekt. Przy podejmowaniu decyzji zmniejszających dochód do opodatkowania warto rozważyć kwestię podatku od zakumulowanych zysków, jeśli jest to realistyczny problem. Ogólnie rzecz biorąc, należy zapoznać się z korektami dochodu do opodatkowania, które są uwzględniane przy obliczaniu podatku od skumulowanych zysków.
Wśród korekt, o których jeszcze nie wspomniano, jest sam podatek dochodowy (art. 535(b)(1)). W prognozach można również uwzględnić perspektywę podwyższenia stawek podatku dochodowego od osób prawnych. Propozycje administracji Bidena przewidują podniesienie stawki podatku dochodowego od osób prawnych z 21% do 28%.
Z punktu widzenia oszczędności na podatku dochodowym i potencjalnego zmniejszenia ryzyka związanego z podatkiem od skumulowanych zysków można rozważyć takie rozwiązania, jak maksymalizacja wydatków na zakup sprzętu. Jedna z praktycznych trudności polega na tym, że konsekwencje decyzji w zakresie podatku dochodowego można łatwo określić ilościowo, natomiast skumulowany podatek dochodowy jest raczej ryzykiem, sytuacją nieprzewidzianą.
Czy alokacja naszych aktywów (pasywnych, biznesowych itp.) może wpłynąć na obciążenie spółki podatkiem? Oczywiście tak, gdy czyta się te przepisy, ale kwestie te szybko stają się trudne.
Najtrudniejsze elementy naszego tematu wiążą się z kwestią intencji. Podręcznik IRS dotyczący tego podatku w części "Indicators of Intent" (Wskaźniki zamiaru) stwierdza:
" (1) Warunkiem wstępnym nałożenia podatku IRC 531 jest założenie lub wykorzystanie korporacji w celu uniknięcia podatku dochodowego od jej udziałowców. Ponieważ cel wiąże się ze stanem umysłu lub zamiarem, konieczne jest przyjrzenie się faktom i okolicznościom towarzyszącym każdemu indywidualnemu przypadkowi, aby ustalić, czy celem zgromadzonych zysków było umożliwienie udziałowcom uniknięcia podatku dochodowego, czy też inny cel....".
W dalszej części podręcznika omówiono relacje między spółką a udziałowcem, w tym pożyczki i wydatki, które przynoszą korzyści udziałowcowi, inwestycje w aktywa niemające racjonalnego związku z działalnością spółki oraz historię wypłacania (lub niewypłacania) dywidend przez spółkę
Stwierdza się w nim również:
"Egzaminatorzy powinni wziąć pod uwagę, że IRC 543 stanowi, iż zyski, na których zgromadzenie zezwolono ponad uzasadnione potrzeby działalności, są "decydujące" dla celu uniknięcia opodatkowania dochodów udziałowców, chyba że korporacja udowodni, że jest inaczej, za pomocą przeważających dowodów. Na mocy tego przepisu większość spraw została wygrana lub przegrana na polu bitwy o uzasadnione potrzeby biznesowe".
Lista omawianych szczegółów obejmuje: czy rozszerzenie działalności jest dokonywane w dobrej wierze, zasadność deklarowanych celów spłaty zadłużenia, zakupu innej firmy, niezbędnego kapitału obrotowego, dostawców potrzebujących pożyczek, finansowania planów świadczeń pracowniczych, możliwej utraty głównego klienta, potrzeb kapitału obrotowego itp. Instrukcja IRS mówi kontrolerowi IRS, aby oceniając proponowany podatek od skumulowanych zysków, przejrzał protokół "pod kątem dyskusji na temat powodów, dla których fundusze są gromadzone (np. plany rozbudowy zakładu, spłaty zadłużenia, zwiększenia zapasów itp.
W tym kontekście często zalecane są oświadczenia w protokole zarządu dotyczące szczegółowych, merytorycznych powodów zatrzymania aktywów w spółce. Należy jednak pamiętać o treści, racjonalności, wiarygodności i dowodzie intencji.
Wnioski
Doradcy podatkowi i właściciele firm typu C muszą uwzględnić w swoich planach temat podatku od zgromadzonych zysków. Nawet jeśli nie ma intencji wykorzystania spółki typu C do uniknięcia podatku dochodowego dla udziałowców, w wielu korporacjach trzeba wykonać pracę, aby udowodnić powody zatrzymania środków w rozwiązaniu korporacyjnym.
Jest całkiem możliwe, że podatek zostanie zapłacony, jeśli istniały istotne powody do zatrzymania funduszy korporacyjnych, ale powody te nie zostały udokumentowane w odpowiednim czasie.